جان بی جمال جانان میل جهان ندارد

هر کس که این ندارد حقا که آن ندارد
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

صحیفه ی سجادیه

16 دی 1394 توسط احمدپور

تا تو باشی غزلم جای کسی غیر تو نیست

و در این قافیه ها جز خطِ رخسارِ تو نیست


گر کسی شعر مرا وزن کند، وزن تو است

همه ی گرمی آن جز تبِ تبدار تو نیست


شاعر دفتر من حالت گیسوی تو بود

تو فقط شانه نزن باقی آن کار تو نیست


کل دارایی من خفته در این ابیات است

خوب من باز بمان، شعر که سربار تو نیست


رخِ مهتابی و من دست دلم کوتاه است

مبتلایت که خودش لایقِ تیمار تو نیست


کار عالم گره اش کور شده اخم گُشا

که جز این خنده دوا از برِ بیمار تو نیست


#یوسف_مهدوی_فر

 نظر دهید »

مرثیه

12 آبان 1393 توسط احمدپور


 

 

عکس های ماه محرم و روز عاشورا

 

آسمان را بگو خون ببارد

ماه و خورشید،نوری ندارد


رأس خون خدا را بریدند

باز بغضم گلو می فشارد


دست عباس از تن جدا شد

در زمین گوئی محشربه پاشد


آب شرمنده و روسیاه است

مشک از دست سقا رها شد


یک طرف خیمه و دود و آتش

یک طرف تیر دشنام و طعنه


یک طرف خارهای بیابان

یک طرف پاهای برهنه


آسمان باز گشته سیه پوش

درعزای شهیدان بی سر


باز شور محرم به پا شد

روی پا شد علم بار دیگر


م.احمدپور


 1 نظر

غدیرعشق

19 مهر 1393 توسط احمدپور

فرمود؛بگو علی امیرعشق است

دلهای محب او اسیرعشق است

فرمود؛بگو هرکه منم مولایش…

پیمان مجددش غدیرعشق است


 4 نظر

بی قرار توام و در دل تنگم گله هاست

22 خرداد 1393 توسط احمدپور

بی‌قرار تؤام و در دل تنگم گِله‌هاست

آه! بی‌تاب شدن عادت کم حوصله‌هاست

مثل عکس رُخ مهتاب که افتاده در آب

در دلم هستی و بین من و تو فاصله‌هاست

بی‌تو هر لحظه مرا، بیم فرو ریختن است

مثل شهری که به روی گُسل زلزله‌هاست

آسمان با قفس تنگ چه فرقی دارد؟

دیدنت آرزوی روز و شب چلچله‌هاست

باز می‌پرسم از آن مسئلة دوری و عشق

و ظهور تو جواب همة مسأله‌هاست

فاضل نظری

 

میلادش گل باران

 4 نظر

پدر...

09 خرداد 1393 توسط احمدپور

 

دستانش از فشار زیاد کار زبر و ضمخت شده اند

دلش نمی آید دست نوازش بر سر و صورت ظریف کودکانش بکشد

همه فکر میکنند احساس ندارد .

ولی هیچکس نمیتواند شرافت او را وصف کند .

او یک پدر است .

 نظر دهید »

نماز خوندن باربی

06 خرداد 1393 توسط احمدپور

عروسک باربی رو وقتی کلاس سوم بودم شناختم…

دست و پاش ۹۰درجه کج و راست میشد و انگشتای ظریفی داشت..

و این برای من که عاشق چیزهای کوچولو و ظریف (مث خونه کوچیک،ماشین کوچیک) بودم رویا بود…

خونه یکی از دخترهای افه ای فامیل بودیم

که برای آب کردن دل من ، کمد باربی هاشو بهم نشون داد…

باباش وقتی سفرهای دریایی میرفت یکی از اینا رو براش می آورد…

عید اون سال مامانم بعد از اصرار فراوان برام یکی از اونا رو با تمام وسایلش خرید….

اون سال من به تکلیف رسیده بودم و باربی من لباس درست و حسابی نداشت….

مامانم قاطیِ بازی کردن من میشد و میگفت آخه اینکه اینطوری نمیتونه بره بیرون…

و براش یه شلوار و چادر نماز و یه چادر مشکی دوخت با مقنعه….

فکر میکنید چی شد؟

زانوهای باربی ام شکست….

چون با من نماز میخوند و من وقت تشهد برای اینکه روی دو زانو بشینه زانوهاشو تا ته خم میکردم…

و طبعا یک باربی آمریکایی عادتی به دو زانو چهار زانو نشستن نداره و اصلا خمی زانوهاش تا این حد طراحی نشده….

من بعد از اون ۵ -۶ تا باربی دیگه خریدم و همشون بعد از دو روز زانو نداشتند…

داشتم فکر میکردم چقد تحت تاثیر این عروسک بودم؟

مامانم یه کاری کرد که من فک کنم بازیه

ناخناشو با هم کوتاه کردیم چون میرفت مدرسه

لاکاشو پاک کردیم…

موهاشو بافتیم

مث خودم چادر سرش کردم

و نماز جمعه هم میرفت…

مامانم خیلی ساده نذاشت من مث باربی بشم چون باربی مث من شد…


منبع

موضوعات مرتبط: آراستگی، پوشش زن، چادر، دختر و پوشش، انواع حجاب، انواع بد حجابها
برچسب‌ها: عروسك, باربي, چادر, حجاب, نماز جمعه

 6 نظر

پرواز دلنشین

06 خرداد 1393 توسط احمدپور

 

چادر لذت پرواز را دوچندان مي كند……

فاطمه فتحي نژاد كه 17 سال بيشتر ندارد اولين دختر خلبان بسيجي است كه پس از 14 ساعت آموزش توانسته است با جايروكوپتر به تنهايي پرواز كند كه اين موضوع در نوع خود بي نظير است. اين دختر بسيجي دوشنبه يكم آذرماه با دو پرنده پالگرد و هواپيماي فوق سبك براي نخستين بار پرواز عملياتي باشگاه هوايي سپاه تهران بزرگ ( جايگزين يگان هوايي) را در آسمان تهران به نمايش گذاشت.

حجاب و عفاف.گوهر ناب

بازم بگید حجاب دست و پا گیره!!!

 2 نظر

سرگشته

15 اسفند 1392 توسط احمدپور

یک پنجره رو به آسمان می خواهم

بر شانه ی گرمت آشیان می خواهم

من سوخته ام دراین بیابــــــــان عدم

یک جرعه ی آب و سایبان می خواهم

یلــــــــــــدای دلم خدا،چه طولانی شد

پایان شب و نــــــورعیان می خواهم

عمریست که خانـــــــه تو را گم کردم

من از طرف تو یک نشان می خواهم

بنگر که چگونه پـــــای در گل دارم

پرواز بـــه دور کهکشان می خواهم

دنیا کـــه برای من خود زندان است

آزادی ازاین کوی و مکان می خواهم

 

Click here to enlarge

معصومه احمدپور

 نظر دهید »

غزلی نذر مولا

30 بهمن 1392 توسط احمدپور

مولای ما نمونهء دیگر نداشته است
اعجاز خلقت است و برابر نداشته است

وقت طواف دور حرم فکر می کنم
این خانه بی دلیل ترک برنداشته است

دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی
آیینه ای برای پیمبر نداشته است

سوگند می خورم که نبی شهر علم بود
شهری که جز علی در دیگر نداشته است

طوری ز چارچوب در قلعه کنده است
انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است

یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود
یا جبرِِییل واژهء بهتر نداشته است

چون روز روشن است که در جهل گمشده است
هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است

این شعر استعاره ندارد برای او
تقصیر من که نیست برابر نداشته است

سید حمیدرضا برقعی

 نظر دهید »

نماز

24 مرداد 1392 توسط احمدپور



نماز راه همه ی انبیاست

         

 

 

نماز مبارزه با هوی و هوس است

 نظر دهید »

نامحرم، نامحرم است...

02 مرداد 1392 توسط احمدپور


خدایا؛

همیشه و هر لحظه یادم بنداز که؛

نامحرم ، نامحرم است؛

چه در دنیای حقیقی، چه در دنیای مجازی؛

یادم بنداز فاطمه «س» را که؛

از نابینا رو می پوشاند …


 نظر دهید »

حضور حوزه‌های علمیه خواهران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

27 تیر 1392 توسط احمدپور

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوز‌ه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام علی مولایی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران در ستاد مرکز و مدارس علمیه قابل توجه است، گفت: از جمله فعالیت‌های قرآنی ستاد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران می‌توان به اقدامات دفتر فناوری اطلاعات اشاره کرد.
وی از ارائه سایت ویژه قرآنی و تهیه سامانه قرآن به عنوان برخی اقدامات دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران یاد کرد و ادامه داد: سایت قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران در نمایشگاه قرآن کریم رونمایی خواهد شد.
مدیر ارتباطات حوزه‌های علمیه خواهران از معرفی وبلاگ‌های برتر قرآنی زیر پوشش سامانه وبلاگ حوزه‌های علمیه خواهران در غرفه این مرکز در نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و اظهار داشت: در این غرفه شاهد ارائه نرم‌افزار حضرت خدیجه(س) حاوی ماخذشناسی زندگی حضرت خدیجه(س) نیز هستیم.
وی با بیان اینکه در غرفه حوزه‌های علمیه خواهران مسابقه وبلاگ‌نویسی قرآنی برگزار می‌شود، اضافه کرد: تمام خواهرانی که وبلاگ شخصی دارند می‌توانند با ثبت وبلاگ خود در این مسابقه شرکت کنند، مشروط به آن که در طول برگزاری مسابقه، حداقل پنج پست قرآنی ثبت کرده باشند.
حجت‌الاسلام مولایی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی مرتبط با معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این زمینه می‌توان به آثار قرآنی هسته‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران، تهیه کتابچه‌های قرآنی حاوی تحقیقات قرآنی، پایان‌نامه‌های سطح دو و سه طلاب در موضوع قرآن و عترت و مقالات با محوریت قرآن و سیره معصومین(ع) اشاره کرد.
وی گفت: در این راستا فعالیت‌های دیگری نیز در بخش‌های آموزشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفته است که گزارشی از آنها در غرفه حوزه‌های علمیه خواهران در نمایشگاه قرآن به نمایش عموم در آمده است از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به هم‌اندیشی پژوهشگران برتر با گرایش تفسیر و علوم قرآنی، درخشش بانوان طلبه در جشنواره بانوی کرامت با گرایش قرآن و تفسیر، درخشش بانوان طلبه در جشنواره علامه حلی با گرایش تفسیر و علوم قرآنی، حمایت از کانون‌های پژوهشی مدارس علمیه با رویکرد فعالیت‌های قرآنی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات قرآنی اشاره کرد.
حجت‌الاسلام مولایی با بیان اینکه تاکنون هفت دوره از جشنواره سراسری قرآن کریم حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شده است، تصریح کرد: ماحصل کار این جشنواره نیز که از سوی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود، در نمودارهایی به نمایش درآمده است.
وی برگزاری دوره‌های تربیت مربی تدبر روشمند قرآن کریم، تربیت مربی تجوید،‌ داوری و تفسیر قرآن کریم و برگزاری طرح زمزمه قرآنی و قرائت نماز را از جمله سایر فعالیت‌های قرآنی برشمرد که از سوی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شده است و گزارش مربوط به آنها در غرفه حوزه‌های علمیه خواهران در نمایشگاه قرآن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
مدیر ارتباطات حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: آثار منتشرشده از سوی مرکز نشر هاجر و مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و تولیدات نرم‌افزاری دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران با موضوع قرآن و عترت در این غرفه به نمایش درآمده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از رشته‌های اصلی مقطع سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران، رشته تفسیر و علوم قرآنی به حساب می‌آید، افزود: آمار وضعیت طلاب مشغول به تحصیل در این رشته تحصیلی در غرفه حوزه‌های علمیه خواهران به نمایش درآمده است.
حجت‌الاسلام مولایی گفت: در این غرفه علاوه بر ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف دینی، مذهبی، فرهنگی و خانواده، مشاوره تحصیلی در زمینه حوزه‌های علمیه خواهران نیز ارائه می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد در در نمایشگاه قرآن کریم فصلنامه قرآنی آیت و بیانیه سال 92 مرکز تحقیقات زن و خانواده نیز رونمایی شود.
مدیر ارتباطات حوزه‌های علمیه خواهران نمایشگاه قرآن کریم را بستری مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های علمیه به مخاطبان دانست و گفت: اگر حضور مراکز حوزوی در چارچوب مناسب نمایشگاهی اعم از محصولات فاخر، غرفه‌داران فعال،‌ غرفه جذاب و … صورت پذیرد، اثرات بسیار مفیدی را برای تعامل با مخاطب به همراه خواهد داشت.
عضو شورای روابط عمومی‌های مراکز حوزوی اضافه کرد: در سال‌های گذشته ارتباط بسیار خوبی بین مراکز حوزوی برای هم‌افزایی غرفه‌ها و تقویت بخش حوزوی نمایشگاه صورت گرفته است و اکنون شاهد حضور بانشاط و فعال سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این عرصه هستیم.
وی ایجاد زمینه فعالیت مشترک مراکز حوزوی در عرصه تولید آثار فاخر قرآنی در طول سال را ضروری دانست و اضافه کرد: به علت کثرت کارها و پراکندگی فعالیت‌ها،‌ گاهی شاهد موازی‌کاری‌هایی در تولید آثار هستیم که علاوه بر صرف هزینه‌هایی از بیت‌المال، موجب تکراری شدن محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه برای مخاطبان می‌گردد.
حجت‌الاسلام مولایی ضمن تقدیر از مسئولان قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی و تدارک این نمایشگاه خواستار تعامل بیش از پیش این وزارتخانه با مراکز فرهنگی‌ـ قرآنی حوزه‌های علمیه شد.

 نظر دهید »

شهید امام رضا(ع)

25 خرداد 1392 توسط احمدپور

 اوایل سال 72 بود و گرماى فکه. در منطقه عملیاتى والفجر مقدماتى، بین کانال اول و دوم، مشغول کار بودیم.

چند روزى مى شد که شهید پیدا نکرده بودیم. هر روز صبح زیارت عاشورا مى خواندیم و کار را شروع مى

کردیم. گره و مشکل کار را در خود مى جستیم. مطمئن بودیم در توسلهایمان اشکالى وجود دارد.

آن روز صبح، کسى که زیارت عاشورا مى خواند، توسلى پیدا کرد به امام رضا(ع). شروع کرد به ذکر

مصائب امام هشتم و کرامات او. مى خواند و همه زار زار گریه مى کردیم. در میان مداحى، از امام رضا طلب

کرد که دست ما را خالى برنگرداند، ما که در این دنیا هم خواسته و خواهشمان فقط باز گردان این شهدا به

آغوش خانواده هایشان است و…هنگام غروب بود و دم تعطیل کردن کار و برگشتن به مقر. دیگر داشتیم ناامید

مى شدیم. خورشید مى رفت تا پشت تپه ماهورهاى روبه رو پنهان شود. آخرین بیل ها که در زمین فرو رفت،

تکه اى لباس توجهمان را جلب کرد.

 همه سراسیمه خود را به آنجا رساندند. با احترام و قداست، شهید را از خاک در آوردیم. روزى اى بود که آن

روز نصیبمان شده بود. شهیدى آرام خفته به خاک. یکى از جیب هاى پیراهن نظامى اش را که باز کردیم تا

کارت شناسایى و مدارکش را خارج کنیم، در کمال حیرت و ناباورى، دیدیم که یک آینه کوچک، که پشت آن

تصویرى نقاشى از تمثال امام رضا(ع) نقش بسته، به چشم مى خورد. از آن آینه هایى که در مشهد، اطراف

ضریح مطهر مى فروشند. گریه مان درآمد. همه اشک مى ریختند. جالب تر و سوزناکتر از همه زمانى بود که

از روى کارت شناسایى اش فهمیدیم نامش «سید رضا» است. شور و حال عجیبى بر بچه ها حکمفرما شد.

ذکر صلوات و جارى اشک، کمترین چیزى بود.

شهید را که به شهرستان ورامین بردند، بچه ها رفتند پهلوى مادرش تا سرّ این مسئله را دریابند. مادر بدون

اینکه اطلاعى از این امر داشته باشد، گفت:«پسر من علاقه و ارادت خاصى به حضرت امام رضا(ع)

داشت…».

منبع:کتاب خاطرات تفحص

 3 نظر

پاداش بیماری

09 فروردین 1392 توسط احمدپور

امام  صادق علیه السلام

 

اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ.


در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود.

اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص255 (باب شدة ابلاء المومن حدیث 14)

 نظر دهید »

یا زینب

05 آذر 1391 توسط احمدپور

 

 

یازینب سلام الله علیها

طفلان حضرت زینب کبری



شکیبائی زصبرت شرمساراست

حسین از دوری تو بی قراراست

تو بودی مرهم  زخم  یتیمــــــان

وجود تو علی را افتخاراســـــت


 نظر دهید »

شهادت حبیب بن مظاهر

05 آذر 1391 توسط احمدپور

شهادت حبيب بن مظاهر

 

يادآوری ابوثمامه  برای نماز و شهادت حبيب بن مظاهر

ابوثمامه صيداوي كه نام شريفش عمروبن عبدالله است چون ديد وقت زوال است به خدمت امام عليه السلام شتافت و عرض كرد يا ابا عبدالله جان من فداي تو باد همانا مي‌بينم كه اين لشكر به مقاتلت تو نزديك گشته‌اند ولكن سوگند با خداي كه تو كشته نشوي تا من در خدمت تو كشته شوم و به خون خويش غلطان باشم و دوست دارم كه اين نماز ظهر را با تو بگذارم آنگاه خداي خويش را ملاقات كنم، حضرت سر به سوي آسمان برداشت پس فرمود ياد كردي نماز را خدا ترا از نمازگزاران و ذاكرين قرار دهد، بلي اينك اول وقت آنست، پس فرمود از اين قوم بخواهيد تا دست از جنگ بردارند تا ما نماز گذاريم. حصين بن تميم چون اين بشنيد فرياد برداشت كه نماز شما مقبول درگاه الله نيست، حبيب بن مظاهر فرمود اي حمار غدار نماز پسر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم قبول نمي‌شود و از تو قبول خواهد شد؟!!

حصين بر حبيب حمله كرد حبيب نيز مانند شير بر او تاخت و شمشير بر او فرود آورد و بر صورت اسب او واقع شد حصين از روي اسب بر زمين افتاد پس اصحاب آن ملعون جلدي كردند و او را از چنگ حبيب ربودند پس حبيب رجز خواند و فرمود:

اَوشَطْرَ كُمْ وَلّيْتُمُ الاَكْتادا

اُقْسِم لَوْكُنّا لَكُمْ اَعْداداً

يا شَرَّ قَوْمٍ حَسَباً وَ اَدّاً

و نيز مي‌فرمود:

فارِسُ هَيْجاء وَ حَرْبٍ تَسْعَرُ
وَ نَحْنُ اَوْ‌ في مِنْكُمُ وَ اَصْبَرُ
حَقّاً وَ اَتْقي مِنْكُمُ وَ اَعْذَرُ
چه خواهد كرد در راه خداوند
مبارز خواست از آن قوم گمراه
كه بر نام آوران تنگ آمدي كار
همي مرد از سر مركب جدا كرد
فكند از آن جماعت جمع بسيار

اَنَا حَبيبٌ وَ اَبي مُظَهَّرٌ
اًنٌتُمْ اَعَدُّ عُدَّهً وَ اَكْثَرُ
وَ نَحْنُ اَوْلي حُجَّهً وَ اَظْهَرُ
ببين اخلاص اين پير هنرمند
رجز خواند و نسب فرمود آنگاه
چنان رزمي نمود آن پير هشيار
سر شمشير آن پير جوان مرد
به تيغ تيز در آن رزم و پيكار

بالجمله قتال سختي نمود تا آنكه به روايتي شصت و دو تن را به خاك هلاك انداخت، پس مردي از بني تميم كه او را بديل بن صريم مي گفتند بر آن جناب حمله كرد و شمشير بر سر مباركش زد و شخصي ديگر از بني تميم نيز بر آن بزرگوار زد كه او را بر زمين افكند حبيب خواست تا برخيزد كه حصين بن تميم شمشير بر سر او زد كه او را از كار انداخت پس آن مرد تميمي فرود‌آمد و سر مباركش را از تن جدا كرد، حصين گفت كه من شريك توام در قتل او سر را به من بده تا به گردن اسب خود آويزم و جولان دهم تا مردم بدانند كه من در قتل او شركت كرده‌ام آنگاه بگير آنرا و ببر به نزد عبيدالله بن زياد براي اخذ جايزه، پس سر حبيب را گرفت و به گردن اسب خويش آويخت و در لشكر جولاني داد و به او رد كرد.

 نظر دهید »

وصیت شهید همت

02 آذر 1391 توسط احمدپور

وصيتنامه شهيد همت

 

وصيتنامه شهيد همت   به تاريخ 59/10/19 شمسي ،ساعت 10:10 شب ،چند سطري وصيتنامه مي نويسم .

هرشب ستاره يي را به زمين مي کشند و باز اين آسمان غمزده غرق ستاره است.

مادر جان مي داني تو را بسيار دوست دارم و مي داني که فرزندت چقدر عاشق شهادت و عشق به شهيدان داشت .

مادر ، جهل حاکم بر يک جامعه ،انسان ها را به تباهي مي کشاند و حکومت هاي طاغوت مکمل هاي اين جهلند و شايد قرن ها طول بکشد که انساني از سلاله ي پاکان زاييده شود و بتواند رهبري يک جامعه ي سر درگم و سر در لاک خود فرو برده را در دست بگيرد .

امام (ره) تبلور ادامه دهندگان راه امامت و شهامت و شهادت است .

مادرجان ، به خاطر داري که من براي يک اطلاعيه امام ،حاضر بودم بميرم ؟ کلام او الهام بخش روح پرفتوح اسلام در سينه و وجود من بوده و هست .

اگر من افتخار شهادت داشتم ، از امام بخواهيد برايم دعا کند تا شايد خدا من رو سياه را در درگاه با عظمتش به عنوان يک شهيد بپذيرد .

مادر جان من متنفر بودم و هستم از انسان هاي سازشکار و بي تفاوت و متأسفانه جواناني که شناخت کافي از اسلام ندارند و نمي دانند براي چه زندگي مي کنند و چه هدفي دارند و اصلاً چه مي گويند ،بسيارند . اي کاش به خود مي آمدند.

از طرف من به جوانان بگوييد چشم شهيدان وتبلورخون شان به شما دوخته شده است . بپاخيزيد واسلام و خود را دريابيد .

نظير انقلاب اسلامي ما در هيچ کجا پيدا نمي شود . نه شرقي ، نه غربي ؛ جمهوري اسلامي …

اي کاش ملت هاي تحت فشار مثلت زور وزر و تزوير به خود مي آمدند و آنها نيز پوزه ي استکبار را برخاک مي ماليدند.

مادرجان ، جامعه ي ما انقلاب کرده و چندين سال طول مي کشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسان ها بيرون ببرد،ولي روشنفکران ما به اين انقلاب بسيار لطمه زدند ، زيرا نه آن را مي شناختند و نه بار زحمت و رنجي را متحمل شده اند و از هر کدام به اين نونهال آزاده ضربه زدند .ولي خداوند ،مقتدر است ، اگر هدايت نشدند مسلماً مجازات خواهند شد .

پدر و مادر ؛ من زندگي را دوست دارم ، ولي نه آن قدر که آلوده اش شوم و خويشتن را گم و فراموش کنم .علي وار زيستن و علي وار شهيد شدن ، حسين وار زيستن و حسين وار شهيد شدن را دوست دارم . شهادت در قاموس اسلام کاري ترين ضربات را بر پيکر ظلم ،جور ،شرک و الحاد مي زند و خواهد زد. ببين ما به چه روزي افتاده ايم و استعمار چقدر جامعه ي ما را به لجنزار کشيده است ،ولي چاره يي نيست ، اينها سد راه انقلاب اسلاميند ؛ پس سد راه اسلام بايد برداشته شود تا راه تکامل طي شود. مادرجان به خدا قسم اگر به خاطر من گريه کني ،اصلاً از تو راضي نخواهم بود. زينب وار زندگي کن و مرا نيز به خدا بسپار

(اللهم ارزقني توفيق الشهاده في سبيلک.)
منبع:نشريه 7 روز زندگي ،شماره 91
/ج

 نظر دهید »

سلام من

01 آذر 1391 توسط احمدپور

حضرت ابوالفضل (ع)

سلام من…

سلام من به چشمان بسته عباس                  سلام من به فرق شکسته    عباس

سلام من به بلندای قامت عباس سلام من به عشق ورشادت عباس

سلام من به مه نورانی بنی هاشم                  سلام من به لب های تشنه  عباس

سلام من به  نگاه پراز عطوفت او                 سلام  من به  دست بریده   عباس

سلام من به  مشک  پاره  پاره او                سلام من  به  خلق  مؤدب   عباس

سلام من   هزاربار  نثار  مادر او                 سلام من به  روح  خدائی   عباس

 نظر دهید »

ماهیت قیام کربلا

29 آبان 1391 توسط احمدپور

ماهیت قیام کربلا

 

برای حفظ هویت نهضت عاشورا و اهداف آن ، باید « ماهیت » آن را خوب شناخت .

ماهیت قیام امام حسین ع را از منابع مستند و خدشه ناپذیر زیر می توان شناخت :

الف ) خطبه های امام و اهل بیت ، که در مکه و بین راه حجاز و عراق و در کربلا و پس از آن در کوفه ، شام و مدینه ایراد شده است .

ب ) سخنانی که امام ، در پاسخ به پرسشها ، پیشنهادها و خیر خواهیهای این و آن ، در طول نهضت بیان کرده است .

ج ) رجز هایی که امام و اصحاب او ، روز عاشورا در مقابل دشمن خوانده اند و همه آنها در ماخذ معتبر ثبت شده است .

د ) نامه هایی که میان امام و مردم کوفه و بصره ردّ و بدل شده است ، نامه های یزید به ابن زیاد ، ابن زیاد به یزید و عمر سعد ، نامه های عمر سعد به ابن زیاد ، ابن زیاد به حاکم مدینه و ….

از مجموع این منابع و اسناد مکتوب و موجود ، می توان اهداف ، ماهیّت ، دیدگاههای طرفین را به دست آورد .

در عین حال می توان گفت نهضت امام حسین ع چهار بعد داشت :

(1) ویران کردن . (2) ساختن . (3) تجدید و آفریدن . (4) ابداع . اما توضیح مختصر این ابعاد :

1) ویران کردن : در هم شکستن و ویران کردن هیکل و اسکلتی که به امویان امکان داده بود به اسم « دین » ،

ستمگری کنند و به نام خلافت ، کاخهای عیاشی خود را بر استخوانها و جمجمه های محرومان و آزادیخواهان بنا کنند و آزاد مردان را از صحنه کنار بزنند یا به شهادت برسانند . انقلاب کربلا ، بنیان ستم و تحمیق و تزویر را در هم شکست و پایه های آن را متزلزل ساخت .

2) ساختن : دمیدن روح شهامت و بیداری در کالبد جامعه اسلامی و پروراندن نسلی خدا جوی و شهادت طلب و ستیزه گر با سلطه ستم ، به دلیل حرکتهای انقلابی پس از عاشورا .

3) تجدید : ارزشهای اسلامی که با نقشه ها و توطئه های بنی امیه کهنه و فراموش شده و مفاهیم دینی که به دست آنان تحریف گشته بود ، دوباره احیا شد . دیدگاه اصلی دین در باره حکومت و حاکم و بیت المال و حقوق مردم مطرح گشت و بنای عقیده و ایمان ، روحی تازه یافت و تحریفها زدوده گشت و روحهای کوچک ، آن عظمت را یافتند که در برابر طاغوت بایستند و امر به معروف و نهی از منکر کنند .

4) ابداع : نمونه های زنده و بزرگ و قهرمان برای بشریت ساخته شد که همواره خار سر راه متجاوزان به حقوق محرومان بودند و ایجاد یک خط آزادیبخش که با روح تقوا و اخلاص خدایی اشباع شده بود ، خطی که در طول تاریخ ، خواب از چشم جباران متکبر ربوده ، و بستر نرمشان را خشن ساخت . این خط ، در سایه ایجاد هویّت جدید انسانی و اسلامی در جامعه پدید آمد و امام حسین ع به همه انسانها ، حتی غیر مسلمانان ، درس آزادگی و غیرت داد .

حسین شاهد خطیبی

 نظر دهید »

امر به معروف

26 آبان 1391 توسط احمدپور

ادامه مسئله امر به معروف  (قسمت دوم)

در اینجا توجه شما را به یک نمونه تاریخی جلب می‌نماییم : مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی بودند و حضرت امام(رحمة الله) از آن بزرگوار به«شیخ ما» یا« شیخ بزرگوار ما» یاد می‌کردند و این تعبیر، نشانِ عظمت آن عارف بزرگ نزد حضرت امام خمینی بود. از ویژگی‌های مرحوم شاه آبادی آن بوده که عرفان آن بزرگوار، مانع حضور وی در صحنه‌های اجتماع نبوده است. تلاش‌های آن مرحوم با عنوان امر به معروف و نهی از منکر، گویای این نکته است. آورده‌اند که در نزدیکی منزل مرحوم شاه آبادی، دکتری منزل داشت که تحت تأثیر فرهنگ غربی برای دخترش یک معلم موسیقی استخدام کرده بود و طبعاً نواختن وقت و بی وقت آلات موسیقی موجب سلب آرامش همسایه‌ها می‌شد. مرحوم شاه آبادی برای دکتر پیغام فرستاد که دست از این کار بردارد و موجبات آزار همسایه‌ها را فراهم نکند، اما جواب دکتر آن بود که من دست از این کار برنخواهم داشت و تو نیز هر آن چه می‌خواهی انجام بده! ابتکار مرحوم شاه آبادی آن بود که به مردم گفت: از این پس هر کس از کنار مطب این دکتر عبور می‌کند، وارد مطب شود و با زبان نرم و ملایم دکتر را از این کار باز بدارد. مردم نیز طرح مرحوم شاه آبادی را اجرا کردند دیری نگذشت که دکتر خود را با مخالفت افکار عمومی مواجه و به قول معروف هوا را ابری دید.

برای مرحوم شاه آبادی پیغام فرستاد که شما با پشتوانه‌ی مردمی کار خود را انجام دادی. اگر به مراجع قضایی مراجعه می‌کردی، به راحتی جوابشان را می‌دادم، امّا این شیوه را پیش بینی نکرده بودم. به این طریق مرحوم شاه آبادی توانست جمعی را از آزار و اذیّت برهاند و در حقیقت با یک منکر به صورت عملی مبارزه کند. به نظر می‌رسد که مرحوم شاه آبادی این شیوه‌ی نهی از منکر را از رسول مکرم اسلام(صلّی الله علیه و آلا)، اقتباس و پیروی کرده باشد. مردی خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه و آلا) آمد و از این که همسایه‌اش او را آزار می‌رساند، زبان به گلایه گشود. رسول خدا(ص) که کانون علم و بردباری بود، او را به صبر دعوت کرد. مرد آرام شد و رفت. چند روز بعد برگشت و از آزار و اذیّت همسایه زبان به شکایت باز کرد. مجدداً رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) او را به شکیبایی فرا خواند. دوباره پس از چند روز، آن مرد بازگشت و از همسایه‌اش شکوه نمود. این بار پیامبر(صلّی الله علیه و آله) به او فرمود: اسباب خود را جمع کن و داخل کوچه قرار بده. مردم که از کوچه عبور می‌کنند، از تو علّت این اقدام را سؤال می‌کنند و تو نیز علّت این کار خود را به آن‌ها بگو (آزار و اذیّت همسایه) مرد همین ابتکار را به کار برد. رهگذران بودند و سؤال و جواب این مرد و بالاخره مراتب به گوش همسایه‌ی مردم آزار رسید و آبروی خود را در خطر از دست رفتن دید. خدمت همسایه رسید و با الحاح و التماس از او خواست اسباب خود را به منزل ببرد و بیش از این به مردم چیزی نگوید و قول داد که من بعد همسایه‌ی خود را آزار نرساند. مرد که مقصود را حاصل دید، اسباب خود را به منزل برگرداند و از آن پس همسایه‌اش او را آزار نرساند.

( مجله دیدار شماره 43- چهارم دی 1382 )

 1 نظر

باز ازین چه شورش است

25 آبان 1391 توسط احمدپور

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است


باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است


این صبح تیره باز دمید از کجا کزو

کار جهان و خلق جهان جمله در هم است


گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب

کاشوب در تمامی ذرات عالم است


گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست

این رستخیز عام که نامش محرم است


در بارگاه قدس که جای ملال نیست

سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است


جن و ملک بر آدمیان نوحه میکنند

گویا عزای اشرف اولاد آدم است

 
* * *

 1 نظر

گل های پرپر

22 آبان 1391 توسط احمدپور

گل های پرپر


دل آسمــــــــــون گرفته ، مثل قلب شاپـــــرک ها                        

غم و غصه،اشک و ناله ، بازمی شه مهمون دلها                   

مردم کوچه و بازار، پرچم سیاه میــــــــــــــــارن                           

انگاری که باز دوباره ، ازچیزی خبر میـــــــارن                    

 خبـــر از گلهای لاله ، خبـــــــر از طفل سه ساله                         

 خبــــر از غنچه پرپر ، خبـــــــــر از علی اصغر                            

 خبــــــر از شبه پیمبر ،  خبــــــــــر از علی اکبر                      

خبـــــــر از قد خمیدده ، خبــــــــر از دست بریده                                

خبــــــر از فرق شکسته ، خبــر از چشمای بسته                            

خبـــــــر از لبهای تشنه ، خبـــر از خنجر و دشنه                      

خبــــــــــر از داغ برادر ، خبــــــــر از ناله مادر                                

 خبــــــــر از تاول  پاها ، خبـــــــــر از نامردمیها                                      

خبــــــر از خاربیابون ، خبــــــر از دلهای پرخون                               

به خدا که بیشتراز این ، دل من طاقــــــــــت نداره                               

دست خالیشو بسوی ، آسمـــــــــــون بالا میــــــاره

 2 نظر

حجاب در قران

27 مهر 1391 توسط احمدپور

حجاب از دیدگاه قرآن

بعضی که در ظاهر  نمی توانند قرآن را منکر شوند و در عالم عوامی خود در هر مساله ای می گویند در کجای قرآن نوشته است با اینکه عمده ی احکام از روایات و گفتار پیامبر (ص) و ائمه اطهار به دست می آید ؛ از این رو لازم است که در اینجا به طور فشرده مساله حجاب را از دیدگاه قرآن بررسی کنیم .

الف ـ مهمترین آیه ی حجاب در قران آیه 30 سوره ی نور است که می خوانیم : ای پیامبر !به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانند و دامن عفت خود را حفظ کنند و زینت و آرایش خود را جز آنکه قهراً آشکار می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید به وسیله مقنعه و چارقد سینه و گردن خود را بپوشانند و زینت خود را آشکار نسازند جز برای شوهران و سایر افراد محرم خود.

همه مفسران و علما اتفاق نظر دارند که طبق این آیه  زنان باید بدن و موی خود را از نامحرم بپوشانند .

تنها بحث و گفتگو در این است که منظور از استثنا (الا ما ظهر منها ) که کشف این مقدار اجازه داده شده است .

بعضی گویند : منظور صورت و دستها تا مچ است و یا صورت تنها است .

بعضی می گویند : منظور انگشتر و النگو و خلخال و یا سورمه و انگشتر و رنگی گه به وسیله خضاب در دست مانده می باشد .

بعضی هم می گویند :منظور لباس روئین زن آنچه قهراً پیدا است می باشد : برای هریک از این اقوال بخثهای دامنه دار شده و جای آن در فقه اسلامی است . ولی آنچه در اینجا لازم به تذکر است این است که اهل حجاب و پوشش بدن و مو طبق آیه قوق مورد اتفاق همه است .

ب ـ یکی دیگر از آیاتی که در قران دلالت بر وجود حجاب و پوشش برای زن می کند آیه 58 سوره احزاب است که می خوانیم :

ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومنان بگو که خویشتن خود را به جلباب (چادر و عبا ) بپوشاند که این کار به خاطر آنکه به عفت شناخته شوند و کلی معترض آنها نشود برای  آنان بسیار بهتر است .

علامه طبرسی در مجمع البیان ذیل ایه فوق می گویند : جلباب عبارت است که روسری که هنگام بیرون رفتن از خانه بوسیله آن سرو صورت خود را می پوشاند .

نکته ای که ذکر آن در اینجا لازم است اینکه دو مطلب از این راه می توان تایید برای لزوم پوشش وجه و کفین (صورت و دو دست تا مچ )استفاده کرد .

1ـ صورت زن کی از دلرباتین اعضا زن است و از روایات و قرائن استفاده می شود که فلسفه ی حجاب و پوشش بیشتر از اینرو است که باعث تهییج مردان و جوانان و فساد و گسترش فحشا نگردد بنابراین پوشش صورت باید بیشتر رعایت گردد.

2ـ فرضا اگر وجه و کفین (صورت و دستها تا مچ )استثنا شده باشد و پوشش آن از دیدگاه اسلام واجب نباشد ، شاید این استثنا در مواردی است که تربیت اسلامی حکومت کند .

ما در محیط هایی که تربیت اسلامی نیست و اکثر جوانان با چشمهای آلوده و تند عادت به نگاه کردن کرده و در مسیر هرزگی و سبکسری و آزار و متلک گفتن گام برمی دارند . در چنین محیط هایی عدم پوشش وجه و کفین هیچگونه صلاحیت ندارد بلکه ناروا است  بعضی متعقدند « آنکانکه که قائل به جواز نپوشیدن وجه و کفین هستند در همه جا نمی توانند این مطلب را بگویند .

روایت

ام سلمه یکی از همسران رسول خدا (ص) می گوید همراه میمونه (یکی از همسران رسول خدا ) در حضور پیامبر (ص) در حضور پیامبر بودیم در این هنگام « ابن مکتوم » که نابینا بود وارد شد پیامبر (ص) به ما فرمود : احتجبا «در پشت حجاب قرار گیرید » عرض کردیم :آیا او نابینا پشت فرمود مگر شما نابینا هستید آیا او را نمی بینید و چنانچه از قرآن آیه 204بقره استفاده می شود از بزرگترین فساد در زمین که کار منافقین و مفسران است فساد در حرث و نسل (نابودی کشاورزی و نسل پاک)است که باید شدیدا از آن جلوگیری شود . بر همگان روشن است که حجاب اسلامی نقش اساسی در حفظ نسل و تامین پاکی اساسی خلقت نسلهای آینده دارد چرا که زن مربی جامعه است و انسانها از دامن او پیدا می شوند. اگر او دامن خود را در پناه پوشش حفظ کند سعادت انسانهای آینده را پایه ریزی و بیمه نموده است .

 1 نظر

رنگ عشق به خدا

27 مهر 1391 توسط احمدپور

رنگ عشق به خدا

وقتی مشکی مد باشه خوبه

وقتی رنگ مانتو شلوار باشه خوبه

وقتی رنگ عشقه خوبه!

وقتی رنگ کت و شلوار باشه با کلاسه!

وقتی لباس های شب تو مهمونی ها مشکی باشه باکلاسه!

اما

وقتی رنگ چادر من مشکی شد

بد شد!

افسردگی می آورد!

دنبال حدیث و روایت  می گردند

که رنگ مشکی مکروهه!

مشکی تا جایی که برای لباس های شما بود خوب بود و باکلاس به ما که رسید بد شد

من و متهم می کنید به افسردگی به دل مردگی

و من توی زندگی دنباله لحظه ای هستم که افسردگی گرفتم به حکم شما!

چرا حجاب را مساوی با افسردگی می دانید!

دوست دارم چادر مد شود

مشکی رنگ عشق باشد

 عشق به خدا بدون افسردگی!

ه نقل از وبلاگ خاطرات چادر مشکی

 1 نظر

حجاب

27 مهر 1391 توسط احمدپور

رهبر معظم انقلاب در جریان سفر خود به استان خراسان شمالی در باره حجاب برخی استقبال کنندگان اظهارنظر کردند.

ا میریزد.
یشان خطاب به مسئولان فرمودند:  «خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید.

ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد. بعضى از همینهائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز(استاندار )، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد
حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟».

ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.»

 

 1 نظر

اهداف وآثار ازدواج

26 مهر 1391 توسط احمدپور

 

دسته: ازدواج,تربیتی

 

 

 

ا

آثار ازدواج” width=
3. دوستی و محبّت و عشق: آدمی در هر سن ومرحله ای از حیات خویش، به محبّت احتیاج دارد و علاقه مند است که دیگران به او مهر بورزند.[9] استاد شهید مطهری در این باره می گوید:
پسر و دختری که هیچ کدام آن ها در زمان تجرّدشان در هیچ چیزی نمی اندیشیدند مگر آنچه مستقیماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همین که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکیل دادند، برای اوّلین بار خود را به سرنوشت موجودی دیگر علاقمند می بینند. شعاع خواسته هایشان وسیع تر می شود و چون صاحب فرزند شدند، به کلّی روحشان عوض می شود.[10]
و اگر به اتّحاد روح زن و شوهر و عواطف صمیمانه ای که تا آخرین روزهای پیری که غریزه جنسی فعّالیتی ندارد، توجه کنیم به این نقش ازدواج بهتر پی می بریم.

4. تکمیل و تکامل: هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست؛ به همین جهت پیوسته در صدد این است که نقص و کمبود خویش را جبران کند، جوانان با گزینش همسری شایسته، موجبات رشد و تکامل خود را فراهم می کنند و در مسیر زندگی، از نظرات و تشویق ها و حمایت های یکدیگر بهره مند می شوند. شهید مطهری درباره نقش تربیتی ازدواج می گوید: یک پختگی هست، که جز در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمی شود، در مدرسه پیدا نمی شود، در جهاد نفس، نماز شب و ارادت نیکان پیدا نمی شود، این را فقط در همین ازدواج و تشکیل خانواده باید به دست آورد.[11]

5. تولّد فرزند و بقای نسل و سلامت آن: میل به داشتن فرزند و تداوم نسل ها و پرورش انسان ها از انگیزه و اهداف مهمّی است که در طول دوره های گوناگون، همواره عامل مهمّ ازدواج و تشکیل خانواده بوده است .
تشکیل خانواده، ایجاد کانون پذیرایی نسل آینده است و سعادت نسل ها بستگی به وضع خانوادگی دارد و سلامت امنیت فرزندان در گرو استحکام خانواده می باشد.[12]

6. سلامت و امنیت فردی و اجتماعی: خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی و مقدّس ترین نهاد بشری است و در بردارنده پاک ترین و عمیق ترین مناسبات انسانی است که برای سلامت و امنیت و سعادت فرد و اجتماع، سودمند و ضروری است. قرآن کریم زن و شوهر را به لباس یک دیگر تشبیه نموده است.[13]

همان طور که انسان همیشه با لباس است و لباس، هم مایه آراستگی و زیبایی و هم جامه ستر و عفاف اوست، زن و شوهر نیز همین گونه اند. لباس از همه چیز به تن انسان نزدیک تر است و محرم تر؛ و آن گاه همین لباس در عین نزدیکی به تن، بدن را از دیگران می پوشاند و دور می سازد؛ همان طور که از نوع لباس فرد می توان به شخصیت و افکار او پی برد، از نوع همسری که بر می گزیند نیز می توان به شخصیت و هویت او پی برد.

ازدواج فوائد فردی و اجتماعی بی شماری دارد؛ افزایش قدرت جامعه، فقط ایمان و کاهش بزه کاری در جامعه، جلوگیری از به هم خوردن نسل ها و حفظ ارزش ها و سنت ها از این قبیل است.
نکته: تفاوت عمده دختر و پسری که تشکیل خانواده می دهند با دختری و پسری که در یک جامعه بی بند و بار، رابطه جنسی بر قرار می کنند، این است که زن و شوهر مطابق تمثیل قرآنی در حکم لباس یک دیگر و مایه عفت و پوشیدگی هم می باشند و حال آن که دو تای دیگر موجب برهنگی و بی عفتی یکدیگر می شوند.[14]

«ایور موریش»، جامعه شناس غربی معاصر، درباره نقش خانواده در زمینه های مختلف می گوید:
«برخی از وظایف روانی و اجتماعی، در نقش تربیتی خانواده مستترند. مناسبات جنسی و عاشقانه برای انسان نیاز اساسی محسوب می شود و هر چند واضح است که می توان این نیازها را در خارج از نهادهای خانواده و ازدواج برآورده کرد؛ ولی این نکته نیز واضح است که ارضای کاملاً نامحدود خواسته های جنسی، به فروپاشی نظام جامعه و مناسبات آن منجر می شود … خانواده، واحد بسیار تخصّصی تأمین محبتّی است که به حصول اطمینان از ثبات عاطفی کمک می کند. تحقّق این امر هنگامی است که زن و مرد در شرایطی امروزی، زندگی موفّقیت آمیز داشته باشند. ثبات عاطفی در بلند مدت، بسیار بیش تر از هیجانات جسمانی برای انسان جنبه حیاتی دارد.[15]
7ـ بهبود وضع اقتصادی: ازدواج افزون بر تکامل دینی، به پیشرفت اقتصادی می انجامد زیرا حس مسئولیت، پرهیز از اسرافگری و آینده نگری برای خود و فرزندان، پس از ازدواج رخ می دهد وعده خداوند در سوره نور و گفتار پیشوایان دینی در این باره نیز به این معنی تأکید می کنند.[16]

8ـ جلوگیری از بروز انواع اختلالات و بیماری های روانی و عصبی: روان شناسان ریشه بسیاری از عوارض ناراحت کننده عصبی و بیماری های روانی و اجتماعی را احساس محرومیت به ویژه در زمینه امور جنسی تشخیص داده اند.[17]

هر گونه افراط و زیاده روی (آزادی کامل جنسی) یا تفریط (کوتاهی کردن یا سرکوب کردن) و ازدواج نکردن؛ باعث افسردگی، اضطراب، هراس، یأس و ناامیدی، بی قراری و ناآرامی، بی خوابی، بی اشتهایی، خستگی فکری و… می شود.

9ـ پیشگیری از بروز انواع بیماری های جسمی: برخی بیماری های جسمی و ناراحتی های عصبی مانند: تنگی نفس، ناراحتی قلب، افزایش طبش قلب، خستگی و کوفتگی عمومی، ناراحتی معده، سردرد، ضعف عمومی و… از خطرهای توصیف ناپذیر عدم ارضای غریزه جنسی است. از سوی دیگر، برآوردن این غریزه به روش های نادرست مانند روابط جنسی آزاد، پی آمدهایی به مراتب بدتری چون بیماری سیفلیس، سوزاک، ایدز و … خواهد داشت.[18]
حرف آخر:
پس تا انسان زنده است و زندگی می کند، نیازمند یار و یاوری مهربان و رفیقی همدل و همراه و پشتیبان لحظه های تنهایی است و همسر انسان بهترین فرد است. اینجاست که دین مبین اسلام بر ازدواج تاکید فراوانی داشته و پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و سایر معصومین ـ علیهم السلام ـ و بزرگان بر آن تاكید و توصیه بسیار می نمودند.

—————————
[1]. ر.ک: سوره ی رم / 21.
[2] . وسائل الشیعه، ج14، ص 3.
[3] . همان، ص 6.
[4] . هاشمی رکاوندی، مجتبی، روح زن، شفق، 1370، ج1، ص 25.
[5] . نوابی نژاد، شکوه، مشاوره ازدواج، و … تهران، انجمن اولیاء و مربیان، 1379، ص 5.
[6] . سوره روم / 21.
[7] . وسایل الشیعه، ج14، ص 7.
[8] . مشاوره ازدواج، ص 6 و 7، برای مطالعه درباره اهداف ازدواج، ر.ک: آیت الله امینی آیین همسرداری، ص 11 ـ 23.
[9] . استادان طرح جامعه و آموزش خانواده، جوان و تشکیل خانواده، ص 109 و 129.
[10] . شهید مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی(ع)، ص 40.
[11] . جوان و تشکیل خانواده، ص 108 و 129، کتاب مشاوره ازدواج، ص 5 ـ 10.
[12] . مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 398.
[13] . ر.ک، سوره بقره / 178.
[14] . حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص 72.
[15] . موریش، ایور، در آمدی بر جامعه شناسی تعلیم و تربیت، ص 172.
[16] . حبیب نژاد، سید احمد، پیوند آسمانی، قم، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1381، ص 56.
[17] . همان، ص 60، به نقل از ازدواج در آستانه علم، ص 108.
[18]. ر.ک: همان ، ص60.

 

 

 نظر دهید »

پیونذد آسمانی

26 مهر 1391 توسط احمدپور

امام صادق (عليه ‌السلام):
وَمَنْ تَرَكَ التَّزْويجَ مَخافَةَ الْعَيْلَةِ فَقَدْ أَساءَ الظَّنَّ بِاللهِ عَزَّ وَجَلَّ.
و هر که از ترس تنگدستی ازدواج نکند، به خدای متعال بدگمان است.من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385

بهشت از رایحه ای دلنوار، سرمست می شود.

جشنی برپاست از انبوه فرشتگان و کائنات.

بر منبری از نور و روشنایی، جبرئیل خطبه می خواند برای

علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام

…و زندگی آغاز می شود.

طوبی، دل انگیزترین نغمه اش را شاباش می فرستد.

صدایی می شکوفاند جان ها را…

و شاید خداست که برای این عروس و داماد پیام تبریک و تهنیت می فرستد.

 

 2 نظر

ضمانت بهشت

13 شهریور 1391 توسط احمدپور

حضرت علی (ع) فرمودند:

من بهشت را برای 6 نفر ضمانت میکنم :

1-کسی که در راه صدقه دادن بمیرد

2-کسی که در راه عیادت مریض بمیرد

3-کسی که در راه جهاد بمیرد

4-کسی که در راه حج بمیرد

5-کسی که در راه نماز جمعه بمیرد

6- کسی که برای تشییع جنازه مسلمانی برود و بمیرد.

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

جان بی جمال جانان میل جهان ندارد

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • انتظار
  • احکام
  • اخلاق
  • آقای من
  • روایت عشق
  • گوهر حجاب
  • تلنگر
  • ایام الله
  • حدیث باران
  • نیایش
  • مردان آسماني
  • کلام مولا
  • کتاب زندگی
  • ویژه شهادت
  • ویژه ولادت
  • داروخانه معنوی
  • برگ سبز

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

آمار

  • امروز: 17
  • دیروز: 5
  • 7 روز قبل: 273
  • 1 ماه قبل: 1145
  • کل بازدیدها: 80534

جان بی جمال جانان میل جهان ندارد

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس